Nasza szkoła

Nasze klasy

Koła zainteresowań

Szkolna Miedza

Projekty edukacyjne

 Projekt:

"Europejska kroszonka"

 

Projekt edukacyjny realizowany we wszystkich klasach PSP nr 1 w Opolu

przygotowała: mgr Katarzyna Trojanowska

 

Cele projektu:.

·         Zapoznanie uczniów z  podstawową wiedzą na temat Europy.

·         Wpojenie podstawowych, ogólnoludzkich zasad moralnych i humanistycznych. ważnych dla współczesnego Europejczyka.

·         Pobudzanie twórczej inicjatywy ucznia wyrażającej się chętnym i samodzielnym podejmowaniem przez nie zadań w zdobywaniu wiedzy o Europie.

·         Nauczenie umiejętności pracy w zespole.

·         Integracja treści programowych poszczególnych przedmiotów wokół problematyki edukacji europejskiej.

·         Kształtowanie poczucia jedności europejskiej poprzez  zdobycie wiedzy o Europie.

·         korelacja treści przedmiotowych wokół tematyki europejskiej i świątecznej

·         Przygotowanie młodych ludzi do życia w zjednoczonej  Europie.

Formy realizacji: projekt realizowany będzie na  wszystkich lekcjach  i dodatkowych zajęciach.

Czas trwania projektu – 10.03.2008 – 19.03.2008

Koordynator projektu: mgr Katarzyna Trojanowska

 

Cele szczegółowe:

Wielkie losowanie

Przewodniczący każdej klasy weźmie udział w losowaniu państwa, które w czasie realizacji projektu uczniowie będą  poznawać.

Odpowiedzialna za realizację projektu – Katarzyna Trojanowska.

Zadanie 1

Klasy I-II-III na zajęciach nauczania zintegrowanego przygotują mapę – plakat, wylosowanego państwa, na której zaznaczą stolicę, główne miasta, rzeki, góry. Każdy uczeń przygotuje mini  album państwa, w którym znajdą się podstawowe informacje: stolica, flaga, język urzędowy, znane postacie. Zapoznają się z tradycjami świątecznymi i przygotują ozdoby świąteczne i karty  z tradycyjnymi barwami  narodowymi. Uczniowie nauczą się powitań w języku wylosowanego państwa.

Wszystkie ozdoby będą wystawione w czasie kiermaszu podsumowującego projekt.

Odpowiedzialni – wychowawcy klas I-II-III

Zadanie  2

Mozaika europejska.

Klasy IV-V-VI na lekcjach wychowawczych przygotują materiały dotyczące kultury wylosowanego państwa, ciekawostki o pop kulturze, znane zespoły muzyczne, ciekawe miejsca. Wspólnie przygotują plakaty promujące swoje państwo.

Odpowiedzialni wychowawcy klas IV-V-VI.

Zadanie 3

Sportowcy Europy.

W czasie zajęć wychowania fizycznego uczniowie zapoznają się z dyscypliną sportu, z którego słynie wylosowany kraj. Zapoznają się ze specyfiką sportu narodowego i poznają zasady gry. Przygotują listę znanych sportowców i klubów sportowych na plakacie .

Odpowiedzialni – nauczyciele wychowania fizycznego.

Zadanie 4

Literackie fascynacje.

Na lekcjach języka polskiego uczniowie zapoznaj ą się ze spuścizną literacką wybranego państwa. Przygotują listę wybitnych pisarzy.

Odpowiedzialni nauczyciele poloniści.

Zadanie 5

Pozdrawiamy i witamy się we wszystkich językach unii.

Na lekcjach języka angielskiego uczniowie przygotują słowniczek podstawowych zwrotów grzecznościowych wylosowanych państw. Można przygotować jeden słowniczek w formie plakatu do wykorzystania w czasie kiermaszu.

Odpowiedzialni nauczyciele języka angielskiego.

Zadanie 6

Teologiczne oblicze Europy.

Na lekcjach religii uczniowie zapoznają się z religią i wyznaniem wylosowanego państwa. Zapoznają się z różnymi typami świątyń. Omówią symbolikę świąt i zwyczajów świątecznych.

Odpowiedzialni nauczyciele religii.

Zadanie 7

Wybitni Polacy w Europie.

Na lekcji historii przedstawione zostaną związki pomiędzy Polską,  a państwem wylosowanym, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków w historii wybranego państwa oraz roli innych narodowości w dziejach naszego kraju.

Odpowiedzialna pani z historii.

Zadanie 8

Europejski zajączek w naszej Jedyneczce.

Przygotowanie ozdób świątecznych: pisanek, wyklejanek, flag.  Wykonanie modeli charakterystycznych budowli wylosowanego państwa.

Odpowiedzialna pani z plastyki i techniki

Zadanie 9

Państwa Unii w liczbach.

Na zajęciach matematyki uczniowie wykonają obliczenia porównujące wielkość wylosowanego państwa  z największym i najmniejszym państwem unii oraz z Polską. Takie samo zadanie przygotowują odnośnie ludności. Dane potrzebne do zadania zdobywają samodzielnie w zależności od poziomu umiejętności.

Odpowiedzialni nauczyciele matematyki.

Zadanie 10

Przyrodnicze ciekawostki.

Uczniowie zapoznają się z położeniem geograficznym wylosowanego państwa.

Wykonają zadanie, w którym wymienią gatunki zwierząt i roślin zagrożonych w Europie.

Odpowiedzialni nauczyciele przyrody.

Zadanie 11

Współpraca z rodzicami.

Przygotowanie w domu wypieków i potraw świątecznych, które będą sprzedawane w czasie kiermaszu świątecznego.

Zadanie 12

Konkurs dziennikarski.

Konkurs skierowany do uczniów klas  starszych na przygotowanie wkładki europejskiej, opisującej przebieg i realizację projektu „Europejska kroszonka”, do  pisemka uczniowskiego „Szkolna Miedza”. W konkursie mogą  brać  udział zespoły trzyosobowe. Nagrodą będzie wydrukowanie reportażu i nagroda Dyrektora.

Odpowiedzialni – pani mgr Grażyna Gugnacka i pani mgr Ludwina Wyderka

Ewaluacja projektu:

Dnia 19.03.2008 roku zostaną przygotowane stoiska kiermaszowe w klasach, na których zostaną zaprezentowane wszystkie prace uczniów wykonane na zajęciach i w domu z przeznaczeniem do sprzedaży. Kiermasz będzie imprezą otwartą dla rodzin i przyjaciół naszej szkoły. Zapraszamy wszystkich rodziców do współpracy. Zebrane w czasie kiermaszu pieniądze zostaną przeznaczone na kupno komputera dla uczniów naszej szkoły.  

Zapraszamy wszystkich do współpracy w ramach naszego projektu!

 

SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU EDUKACYJNEGO

EUROPEJSKA KROSZONKA

Projekt realizowany był w dniach od 10 do 19 marca 2008 roku.

 Odbyło się spotkanie, w czasie którego przedstawiciele klas losowali karteczki z nazwami państw Unii Europejskiej. Po wylosowaniu konkretnego państwa uczniowie danej klasy poznawali bliżej jego kulturę, sztukę, architekturę, a nawet język.

Wylosowane państwa to:

Szwecja – klasa I a

Wielka Brytania – klasa I b

Portugalia – klasa I c

Grecja – klasa II a

Węgry – klasa II b

Holandia – klasa II c

Litwa – klasa III a

Czechy – klasa III b

Włochy – klasa III c

Łotwa – klasa IV a

Niemcy – klasa IV b

Hiszpania – klasa IV c

Francja – klasa V a

Cypr – klasa V b

Austria -  klasa V c

Belgia – klasa VI a

Malta -  klasa  VI b

Estonia – klasa VI c

Na zajęciach przedmiotowych przerabiane były treści zawarte w zadaniach szczegółowych.

Efekty pracy i przygotowań uczniów oraz rodziców można było obejrzeć w czasie kiermaszu 19 marca 2008 roku. Można było również dokonać zakupu pięknych ozdób, wspaniałych ciast oraz różnego rodzaju produktów charakterystycznych dla danego państwa.

Dziękujemy wszystkim za trud i zaangażowanie w realizację projektu i przygotowanie kiermaszu.