Projekt:
"Europejska
kroszonka"
Projekt edukacyjny realizowany we
wszystkich klasach PSP nr 1 w Opolu

przygotowała:
mgr Katarzyna Trojanowska
Cele
projektu:.
·
Zapoznanie uczniów z
podstawową wiedzą na temat Europy.
·
Wpojenie
podstawowych, ogólnoludzkich zasad moralnych i humanistycznych. ważnych dla
współczesnego Europejczyka.
·
Pobudzanie twórczej
inicjatywy ucznia wyrażającej się chętnym i samodzielnym podejmowaniem
przez nie zadań w zdobywaniu wiedzy o Europie.
·
Nauczenie umiejętności
pracy w zespole.
·
Integracja treści
programowych poszczególnych przedmiotów wokół problematyki edukacji
europejskiej.
·
Kształtowanie
poczucia jedności europejskiej poprzez zdobycie
wiedzy o Europie.
·
korelacja treści
przedmiotowych wokół tematyki europejskiej i świątecznej
·
Przygotowanie młodych
ludzi do życia w zjednoczonej Europie.
Formy
realizacji: projekt realizowany będzie na
wszystkich lekcjach i
dodatkowych zajęciach.
Czas
trwania projektu – 10.03.2008 – 19.03.2008
Koordynator
projektu: mgr Katarzyna Trojanowska
Cele szczegółowe:
Wielkie
losowanie
Przewodniczący
każdej klasy weźmie udział w losowaniu państwa, które w czasie realizacji
projektu uczniowie będą poznawać.
Odpowiedzialna za realizację
projektu – Katarzyna Trojanowska.
Zadanie 1
Klasy I-II-III na zajęciach
nauczania zintegrowanego przygotują mapę – plakat, wylosowanego państwa,
na której zaznaczą stolicę, główne miasta, rzeki, góry. Każdy uczeń
przygotuje mini album państwa, w
którym znajdą się podstawowe informacje: stolica, flaga, język urzędowy,
znane postacie. Zapoznają się z tradycjami świątecznymi i przygotują
ozdoby świąteczne i karty z
tradycyjnymi barwami narodowymi.
Uczniowie nauczą się powitań w języku wylosowanego państwa.
Wszystkie
ozdoby będą wystawione w czasie kiermaszu podsumowującego projekt.
Odpowiedzialni – wychowawcy klas
I-II-III
Zadanie
2
Mozaika
europejska.
Klasy
IV-V-VI na lekcjach wychowawczych przygotują materiały dotyczące kultury
wylosowanego państwa, ciekawostki o pop kulturze, znane zespoły muzyczne,
ciekawe miejsca. Wspólnie przygotują plakaty promujące swoje państwo.
Odpowiedzialni wychowawcy klas
IV-V-VI.
Zadanie 3
Sportowcy
Europy.
W
czasie zajęć wychowania fizycznego uczniowie zapoznają się z dyscypliną
sportu, z którego słynie wylosowany kraj. Zapoznają się ze specyfiką
sportu narodowego i poznają zasady gry. Przygotują listę znanych sportowców
i klubów sportowych na plakacie .
Odpowiedzialni
– nauczyciele wychowania fizycznego.
Zadanie
4
Literackie fascynacje.
Na
lekcjach języka polskiego uczniowie zapoznaj ą się ze spuścizną literacką
wybranego państwa. Przygotują listę wybitnych pisarzy.
Odpowiedzialni nauczyciele poloniści.
Zadanie 5
Pozdrawiamy i witamy się we wszystkich językach
unii.
Na
lekcjach języka angielskiego uczniowie przygotują słowniczek podstawowych
zwrotów grzecznościowych wylosowanych państw. Można przygotować jeden słowniczek
w formie plakatu do wykorzystania w czasie kiermaszu.
Odpowiedzialni nauczyciele języka
angielskiego.
Zadanie 6
Teologiczne
oblicze Europy.
Na
lekcjach religii uczniowie zapoznają się z religią i wyznaniem wylosowanego
państwa. Zapoznają się z różnymi typami świątyń. Omówią symbolikę
świąt i zwyczajów świątecznych.
Odpowiedzialni nauczyciele religii.
Zadanie 7
Wybitni
Polacy w Europie.
Na
lekcji historii przedstawione zostaną związki pomiędzy Polską,
a państwem wylosowanym, ze szczególnym uwzględnieniem roli Polaków
w historii wybranego państwa oraz roli innych narodowości w dziejach naszego
kraju.
Odpowiedzialna pani z historii.
Zadanie 8
Europejski
zajączek w naszej Jedyneczce.
Przygotowanie
ozdób świątecznych: pisanek, wyklejanek, flag.
Wykonanie modeli charakterystycznych budowli wylosowanego państwa.
Odpowiedzialna
pani z plastyki i techniki
Zadanie
9
Państwa Unii w liczbach.
Na
zajęciach matematyki uczniowie wykonają obliczenia porównujące wielkość
wylosowanego państwa z największym
i najmniejszym państwem unii oraz z Polską. Takie samo zadanie przygotowują
odnośnie ludności. Dane potrzebne do zadania zdobywają samodzielnie w zależności
od poziomu umiejętności.
Odpowiedzialni nauczyciele
matematyki.
Zadanie
10
Przyrodnicze
ciekawostki.
Uczniowie
zapoznają się z położeniem geograficznym wylosowanego państwa.
Wykonają
zadanie, w którym wymienią gatunki zwierząt i roślin zagrożonych w
Europie.
Odpowiedzialni nauczyciele przyrody.
Zadanie 11
Współpraca
z rodzicami.
Przygotowanie w domu
wypieków i potraw świątecznych, które będą sprzedawane w czasie
kiermaszu świątecznego.
Zadanie
12
Konkurs
dziennikarski.
Konkurs
skierowany do uczniów klas starszych
na przygotowanie wkładki europejskiej, opisującej przebieg i realizację
projektu „Europejska kroszonka”, do pisemka
uczniowskiego „Szkolna Miedza”. W konkursie mogą
brać udział zespoły
trzyosobowe. Nagrodą będzie wydrukowanie reportażu i nagroda Dyrektora.
Odpowiedzialni – pani mgr Grażyna
Gugnacka i pani mgr Ludwina Wyderka

Ewaluacja projektu:
Dnia
19.03.2008 roku zostaną przygotowane stoiska kiermaszowe w klasach, na których
zostaną zaprezentowane wszystkie prace uczniów wykonane na zajęciach i w
domu z przeznaczeniem do sprzedaży. Kiermasz będzie imprezą otwartą dla
rodzin i przyjaciół naszej szkoły. Zapraszamy wszystkich rodziców do współpracy.
Zebrane w czasie kiermaszu pieniądze zostaną przeznaczone na kupno komputera
dla uczniów naszej szkoły.

Zapraszamy
wszystkich do współpracy w ramach naszego projektu!
SPRAWOZDANIE Z PROJEKTU EDUKACYJNEGO
EUROPEJSKA
KROSZONKA
Projekt
realizowany był w dniach od 10 do 19 marca 2008 roku.
Odbyło
się spotkanie, w czasie którego przedstawiciele klas losowali karteczki z
nazwami państw Unii Europejskiej. Po wylosowaniu konkretnego państwa
uczniowie danej klasy poznawali bliżej jego kulturę, sztukę, architekturę,
a nawet język.
Wylosowane
państwa to:
Szwecja
– klasa I a
Wielka
Brytania – klasa I b
Portugalia
– klasa I c
Grecja
– klasa II a
Węgry
– klasa II b
Holandia
– klasa II c
Litwa
– klasa III a
Czechy
– klasa III b
Włochy
– klasa III c
Łotwa
– klasa IV a
Niemcy
– klasa IV b
Hiszpania
– klasa IV c
Francja
– klasa V a
Cypr
– klasa V b
Austria
- klasa V c
Belgia
– klasa VI a
Malta
-
klasa VI b
Estonia
– klasa VI c
Na
zajęciach przedmiotowych przerabiane były treści zawarte w zadaniach szczegółowych.
Efekty
pracy i przygotowań uczniów oraz rodziców można było obejrzeć w czasie
kiermaszu 19 marca 2008 roku. Można było również dokonać zakupu pięknych
ozdób, wspaniałych ciast oraz różnego rodzaju produktów
charakterystycznych dla danego państwa.
Dziękujemy
wszystkim za trud i zaangażowanie w realizację projektu i przygotowanie
kiermaszu.






|